PC start raar op, dan weer niet

U kunt hier terecht voor vragen, opmerkingen en discussies over behuizingen en voedingen.

Moderator: Salland Moderators

PC start raar op, dan weer niet

Berichtdoor Willx01 op za mei 08, 2010 3:54 pm

Hallo,

Twee jaar geleden heb ik een PC bij Salland samengesteld:
-Scythe CPU Koeler Mugen (Infinity)
-Samsung SpinPoint F1 750 GB 750 GB, 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 (Windows XP Pro)
- Vorig jaar ergens anders gekocht: Samsung SpinPoint F1 1TB GB 7200 Rpm, 32 MB, S-ATA II/300 (Windows 7 Ultimate)
-Arctic MX-2 Thermal Compound
-GigaByte GA-X48-DS5
-Samsung SH-S203D S-ATA, Bulk, Zwart
-Antec Gamersgear Twelve Hundred Zwart, Geen Voeding
-Sapphire Radeon HD 4870
-Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Retail
-Be Quiet! Dark Power Pro 750 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating
-Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 4 GB, PC8500, 1066 MHz, Kit Of 2
-Intel Core 2 Quad Q9450 2.66 GHz, Tray

Maar sinds 1 maand begon mijn PC raar te doen. Normaal gesproken als mijn PC opstart dan hoor je de fan van de videokaart op 100% draaien (ATI HD4870) en dan start de PC normaal op . Maar nu als ik de PC opstart, dan start hij op, maar hij hangt gewoon vast. De fan van de videokaart draait niet op 100% (gewoon normaal), maar de lampen van de behuizing en de moederbord en de harde schijven werken gewoon, maar ik kan niets doen. Hij blijft gewoon zo vast lopen voor een onbepaalde tijd. Ik heb alles geprobeerd, de stekker uit te halen en opnieuw op te starten, hielp niet, de PC forceren om uitschakelen door op de Power Knop ingedrukt te houden, hielp ook niet.

De enige oplossing is het volgende:
Achterop de voeding is een Aan en Uit switch. Zodra ik de PC aan doe, dan moet ik de Switch binnen 1 seconde uitschakelen en na 0,5 seconde weer aan doen, pas dan start de PC normaal op. Deze procedure moet ik elke keer doen als ik de PC opstart en als ik de PC waker maak uit slaapstand. Dus het probleem ligt aan de voeding denk ik.

Ligt het aan mijn voeding of aan iets anders? Kunnen jullie mij hiermee helpen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,

Will
Willx01
Newbie

Re: PC start raar op, dan weer niet

Berichtdoor jim423 op za mei 08, 2010 9:36 pm

Ik denk meer aan het moederbord. Hij POST niet namelijk, en als je pc het verder prima doet ligt het denk ik niet aan de voeding.
Je krijgt dus ook helemaal geen beeld of piepjes. Je HD4870 zou ook nog kunnen of alsnog de voeding. Heb je nog garantie via salland assemblage ?
Zoja > RMA aanvragen. Zonee > Je zult onderdelen uit moeten gaan wisselen, ik zou beginnen met de videokaart en de voeding. Als die het niet zijn het moederbord uitwisselen.
Maar aangezien je powerknop ook niet reageert klinkt dit heel erg als moederbord.
CPU: i7 920 4 GhzVGA Kaart: XFX GTX275Voeding: Corsair HX1000Monitor(en): Acer X243
CPU Koeler: Coolermaster V10 BLUEGeheugen: Corsair 1600 Mhz DDR3Opslag: 10.5 TB WD Caviar GPBesturingssysteem: Windows 7 x64
Moederbord: Gigabyte UD4P X58Geluidskaart: Realtek SoundmaxBehuizing: Antec 900Overige: Alphacool case LCD
jim423
Forum Addict

Berichtdoor Willx01 op zo mei 09, 2010 5:48 am

@jim423

Ik weet echt niet waar het aan ligt. Maar de PC draait verder echt helemaal perfect. Geen crashes of andere rare dingen, behalve dan het opstarten.
Ik heb nog 1 jaar garangtie op mijn voeding, videokaart en moederbord, denk ik niet. Maar ik zal sowieso een RMA aanvragen.
Alleen heb ik mijn PC echt hard nodig. Ik zit namelijk met dead-lines van klanten en ik kan echt geen 12 uur zonder mijn PC.

Ik vraag me af of Salland dezelfde dag de PC kan controleren en repareren. Ik heb ze vandaag een mailtje gestuurd en ik wacht nu op een reactie.

Maar als er een oplossing hiervoor zijn, bijvoorbeeld in de BIOS dingen instellen of zo, dat zou ideaal zijn.

Mvg,

Will
Willx01
Newbie

Berichtdoor Nemesizz op zo mei 09, 2010 10:27 am

Ik denk een beetje aan de voeding, heb zulke problemen vaker gezien.
Kan zijn dat de condensators niet helemaal lekker meer zijn en dat ze soms niet goed ontladen of geen stabiele spanning leveren als ze koud zijn.

Uiteraard zijn er soms ook met moederborden zogeheten "cold-boot" problemen en willen dan niet starten totdat ze warm zijn.
Ik denk niet zozeer dat dat jouw probleem is, gezien je eerst een ritueel moet uitvoeren met de voeding voordat ie pas start.

Controleren en reparen...weet niet of dat in 1 dag kan, zijn vaak ook andere mensen die ook een probleem hebben.
En soms lijken dingen controleren simpel, maar spreek uit ervaring dat je er toch al gauw een hele middag mee bezig kunt zijn (soms verdwijnen problemen als de 'patient' bij de 'dokter' is, en dan moet je alsnog proberen het probleem zien te achterhalen).
"You should not fear the dark itself, but whats in it"
Nemesizz
Forum Addict

Berichtdoor jim423 op zo mei 09, 2010 2:03 pm

Nee dit is denk ik geen instelling. Er is echt iets kapot zo te horen, voeding of moederbord.
Kan echt allebei zijn. Als je geen 12 uur zonder pc kan vanwege je werk is het misschien nog een idee om een goedkope backup machine te hebben, bijvoorbeeld als die er straks helemaal mee stopt. PC heb je al vanaf 250 euro..
Ik zou eerst je voeding is omwisselen voor een andere. Salland kan dit, maar niet in 1 dag, zou wel is een week overheen kunnen gaan.
CPU: i7 920 4 GhzVGA Kaart: XFX GTX275Voeding: Corsair HX1000Monitor(en): Acer X243
CPU Koeler: Coolermaster V10 BLUEGeheugen: Corsair 1600 Mhz DDR3Opslag: 10.5 TB WD Caviar GPBesturingssysteem: Windows 7 x64
Moederbord: Gigabyte UD4P X58Geluidskaart: Realtek SoundmaxBehuizing: Antec 900Overige: Alphacool case LCD
jim423
Forum Addict

Keer terug naar Behuizingen & Voedingen