Problemen met zelf samengestelde computer, Win7 64Bit

U kunt hier terecht voor vragen, opmerkingen, discussies over Windows, Linux, MacOS en overige besturingssystemen.

Moderator: Salland Moderators

Problemen met zelf samengestelde computer, Win7 64Bit

Berichtdoor Victor T. op zo feb 14, 2010 5:25 pm

Hallo,

Laat ik bij het begin beginnen.

Ik heb op 11 Juli 2009 onderdelen besteld voor mijn eigen computer. Dit omdat ik toe ben aan een eigen PC en de computer die bij mijn broertje op de kamer staat verouderd is. Ik heb het er met de vader van de vriendin die ik destijds had over gehad wat voor computer het moest worden en dat was duidelijk: een game systeem. Zo gezegd zo gedaan, op een middag met hem de hele computer bij elkaar gezocht met alle onderdelen. Nu had ik tijdens het samenstellen al een paar vragen voor hem omdat ik toch wel het een en ander over de hardware van computers wil leren en ik hier niet erg veel van af weet. Hieruit werd mij duidelijk dat hij echt verstand van computers heeft en ook omdat hij zei dat sommige delen minder goed met elkaar werken. Hier de onderdelen die erin zitten:

# Omschrijving
140140 Samsung SH-S223B/BEBE S-ATA, Bulk, Zwart
74506 Asus EAH4850 MATRIX/HTDI/512M 512 MB
42289 Samsung SH-D163B 16 X, 48 X, SATA, OEM, Zwart
48757 Samsung Spinpoint F1 500 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
129559 Intel Core 2 Quad Q8400 2.66 GHz, 1333 MHz, 4 MB , Boxed
34619 Antec Sonata III 500 Zwart, 500 Watt
59419 Corsair TWIN2X4096-8500C5D 4 GB, PC8500, 1066 MHz, Kit Of 2
49214 Asus P5Q Pro

Zo gezegd zo gedaan, ik had alles besteld terwijl zij nog op vakantie waren in Mallorca en ik maar wachten tot ik de onderdelen had en zij terug waren. Ik zou eindelijk mijn eigen computer hebben :happy: Op een middag was het zo ver, ik ben naar hem toe gegaan met de onderdelen en hebben we (hij eigenlijk) alles in elkaar gezet. Met de grootste zorg zodat alles heel blijft en niet beschadigd. Aangezien hij met computers werkt bij hem ook even aangesloten, OS erop gezet, Virus programma's en dergelijke en hij was er klaar voor.

Maar nu, sinds een paar maanden terug kreeg ik ineens BSOD's. Dit was met Windows XP, Service Pack 3. Ik vond dit al raar omdat hij tot dan toe perfect liep en ik nergens problemen mee had. Maarja, een keer een Blue Screen is niet zo erg. Kan gebeuren. Maar na een tijdje werd het steeds erger, ik kreeg vaker Blue Screens en ik kon niet meer achter mijn computer zitten zonder mij zorgen te maken over wanneer hij het weer zou doen.

Toen met een vriend op school erover gehad en we kwamen tot de conclusie om Windows7 64Bit er maar op te zetten. Als het een probleem met het OS zou zijn zou het op deze manier verholpen zijn. (Hij heeft trouwens zijn eigen computer samengesteld en in elkaar gezet en voor zover ik weet heeft hij nooit echt problemen gehad).
Dit ging een tijdje goed, totdat ik weer van die vervelende blauwe schermen kreeg :evil: Het een en ander geprobeerd en hij liep weer een paar dagen zonder BSOD. Maar dan was het weer zover, systeemherstel geprobeerd, schijfopruiming, defragmentatie, CHKDSK, dat soort dingen maar niets hielp.
Nu was het ondertussen uit met de meid waarmee ik destijds had, maar ik mocht zeker nog eens langskomen met mijn computer zodat hij er naar kon kijken. Hij heeft het een en ander gedaan en ook met de BIOS en een nieuwe driver voor mijn Moederbord gedownload en geïnstalleerd. Toen liep hij weer een tijdje maar toch kreeg ik voor de zoveelste keer een BSOD na een tijdje. En het rare is dat ik de ene keer een paar keer een Blue screen achter elkaar krijg bij het opnieuw opstarten als er eens een geweest is, en soms kon ik zo 3uur achter mijn computer zitten zonder problemen. Ondertussen is het echter zo erg dat ik ten einde raad ben.. :( Met Windows7 houd ik hem altijd up-to-date en (voor zover ik weet) heb ik ook de nieuwste drivers.

Het verwijderen van een van de twee RAM kaartjes heb ik geprobeerd maar dan start Windows7 niet op.. Hij start helemaal op tot het bureaublad, daar blijft hij hangen met een leeg bureaublad en de Taakbalk.

Blue screens die ik gehad heb en die ik het vaakst heb gehad:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA
MEMORY_MANAGEMENT

Nu weet ik zelf niet meer wat het is en zou ik eigenlijk willen weten waar jullie denken dat het aan kan liggen of wat een oplossing kan zijn.
Ik heb Memtest nog niet geprobeerd omdat ik er 4Gig RAM geheugen in heb zitten en op de test staat dat de test alleen bedoeld is voor onder de 4Gig. Ook omdat zoals ik beschreven had mijn Pc met 1 RAM stick erin niet opstart.. :?

Ik kan ook mijn hele computer opsturen naar Salland maar omdat dit mij nogal wat kan gaan kosten i.v.m. verzendkosten en dergelijke (mijn pc is behoorlijk zwaar met die kast) wil ik het eerst zo eens proberen.

Ik weet niet of jullie hier wat mee kunnen en of ik hem alsnog naar Salland moet sturen, maar het is het proberen waard. Mochten er nog dingen zijn die jullie verder willen weten dan post het maar en ik zal antwoord.

MvG,

Victor
Victor T.
Newbie

Re: Problemen met zelf samengestelde computer, Win7 64Bit

Berichtdoor jim423 op zo feb 14, 2010 10:02 pm

Het lijkt me een duidelijk probleem, het RAM.
Dus het kan of het moederbord zijn of het RAM. Nu kun je eerst eens proberen de timings en het voltage voor het RAM (std op 1.8V) in te stellen op:

5-5-5-15
2.1V

Als het hier al op staat of het maakt geen verschil dan is of het moederbord kapot of het RAM.
Tenminste dat ligt het meest voor de hand, ik kan geen 100% garantie geven ;)

Voor memtest 4 GB RAM moet je deze hebben:

http://www.memtest86.com/download.html

3.4a en dan Download - Pre-Compiled Memtest86 v3.4a installable from Windows and DOS
Openen met winzip of winrar en dan install.bat uitvoeren en hem memtest laten plaatsen op een usb stick of floppy.
CPU: i7 920 4 GhzVGA Kaart: XFX GTX275Voeding: Corsair HX1000Monitor(en): Acer X243
CPU Koeler: Coolermaster V10 BLUEGeheugen: Corsair 1600 Mhz DDR3Opslag: 10.5 TB WD Caviar GPBesturingssysteem: Windows 7 x64
Moederbord: Gigabyte UD4P X58Geluidskaart: Realtek SoundmaxBehuizing: Antec 900Overige: Alphacool case LCD
jim423
Forum Addict

Berichtdoor Victor T. op ma feb 15, 2010 11:26 am

Hej Jim423,

Ten eerste bedankt voor je reactie, dit bevestigd ook weer een beetje het idee dat ik had wat betreft mijn RAM :)

Gisteravond toen ik op het forum aan het rondsnuffelen was of ik ergens wat kon vinden van iemand met hetzelfde probleem, kwam ik ergens een topic tegen met iemand die wat zei over "dood geheugen". En toen dacht ik er niet zoveel bij na, maar vanochtend werd ik wakker en dacht ik hier nog weer even over na. Toen dacht ik, maar wat nou als ik toen met het draaien op 1 RAM geheugen stick, ik juist de kapotte (of misschien zelfs dode) RAM erin heb laten zitten. Toen ik alleen die erin had zitten startte hij niet verder op dan een leeg bureaublad en een taakbalk met die paar icoontjes helemaal links. Nu heb ik het dus net andersom gedaan, en hij start zowaar op! :o :D Op het bureaublad heb ik de icoontjes en alles.

Wat betreft de timings en de voltage, de timings staan daar al op dacht ik, maar het voltage weet ik niet zeker. Maar maakt dat veel verschil of ik nu op 1.8V draai of 2.1V?

Oh, en waar ik me ook een tijdje druk om maakte is of mijn voeding wel voldoende is. Dus dat zou ik ook meteen graag willen weten, of mijn voeding toereikend is voor de hardware die erin zit. Volgens mij wel toch? :oops:

Ik zal hem ook eens Memtest laten draaien, kijken wat dat oplevert :mrgreen: Maar voorlopig blijf ik het even proberen op dit ene RAM geheugen.
Victor T.
Newbie

Berichtdoor jim423 op ma feb 15, 2010 1:48 pm

Ja hoor, voeding is ruim voldoende (450W min.)
Mooi dat hij het met die andere wel doet, wanneer het nu goed werkt hoef je memtest opzich niet meer te draaien :)
Ja hij moet wel op 2.1V maar misschien doet ie dat wel automatisch hoor ook al geeft ie 1.8 aan.
Wanneer je te weinig volt erop hebt staan krijg je deze BSOD's..
CPU: i7 920 4 GhzVGA Kaart: XFX GTX275Voeding: Corsair HX1000Monitor(en): Acer X243
CPU Koeler: Coolermaster V10 BLUEGeheugen: Corsair 1600 Mhz DDR3Opslag: 10.5 TB WD Caviar GPBesturingssysteem: Windows 7 x64
Moederbord: Gigabyte UD4P X58Geluidskaart: Realtek SoundmaxBehuizing: Antec 900Overige: Alphacool case LCD
jim423
Forum Addict

Berichtdoor Victor T. op ma feb 15, 2010 2:14 pm

Spijtig genoeg werkt ook dit niet :(

Ik heb sinds vanochtend een hele tijd erachter kunnen zitten zonder dat ie een BSOD gaf. Heb even op het internet gesurft, even op MSN gezeten en WoW gespeeld. Tot ongeveer 5 tot 10 minuten terug ik weer een Blue screen kreeg :cry: Of nja, niet echt een blue screen, ik zag gewoon ineens op het beeld "No Signal" staan, maar dit is normaal als mijn PC uit staat dan geeft mijn beeldscherm dit weer. (Acer 243HQ). Dus weer opgestart (wat ie automatisch doet na een BSOD) maar nu komt ie niet verder dan dat Windows7 laad scherm. Met die 4 gekleurde balletjes die eraan komen gevlogen, dan het Windows logo vormen en dan daarna zou hij naar het gebruiker scherm moeten gaan. Maar dat doet ie dus niet.. Heb net gewacht de hele tijd en elke keer weer hetzelfde. Het leek er net nog even op dat hij het misschien wel deed (hij kwam bij dat gebruikers scherm van Windows7 en zei "Welcome") maar toen kreeg ik ook weer een STOP-melding..

Deze keer waren het deze twee:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NON_PAGED_AREA

Heb de hele tijd het RAM geheugen hetzelfde gehouden, dus dat ding waarmee hij wel helemaal opstartte zit er nog steeds in. DRAM Voltage op 2.10V gezet (hij werd geel) maar ook hierna kreeg ik weer de STOP-melding..

Dan zo maar eens kijken of ie op wil starten met het volledige RAM geheugen erin, dan zal ik hem ook meteen op 2.10V zetten en dan maar Memtest draaien. *zucht* :(

Bedankt trouwens voor het antwoord op mijn voeding vraag, weet ik in ieder geval dat dat het niets is :)

EDIT: Zou het misschien zo kunnen zijn dat ik iets anders ook op een hoger Voltage moet zetten of iets in die richting? Even iets wat ik me af vroeg.
EDIT 2: Ik zal in het vervolg ook even kijken of ik het zo in kan stellen dat hij niet meteen opnieuw opstart nadat hij een Dump-bestand heeft gecreëerd zodat ik het 0x00.. getal op kan schrijven.
Victor T.
Newbie

Berichtdoor jim423 op ma feb 15, 2010 2:30 pm

Nee 2,1 is genoeg.
Het kan ook het moederbord zijn hoor, kom op google waslijst P5Q tegen met BSODs.
jim423
Forum Addict

Berichtdoor Victor T. op ma feb 15, 2010 2:40 pm

Heb DRAM Voltage nu op 2.10V gezet en ik zit nu achter mijn eigen PC met de problemen.

Hoe moet dat alleen precies met Memtest? Ik heb dat gedownload en uitgepakt, nu kom ik alleen niet verder met Memtest. Ik had alles op mijn USB Stick gezet en dat .bat bestandje laten uitvoeren, hij geeft alleen een foutmelding waarin hij zegt dat hij niet kan draaien op een 64Bit OS. :?

Ja, ik heb net ook nog weer even op Google gekeken en er zijn inderdaad behoorlijk veel mensen met problemen met dit moederbord.
Laatst bijgewerkt door Victor T. op ma feb 15, 2010 6:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Victor T.
Newbie

Berichtdoor Victor T. op ma feb 15, 2010 3:01 pm

Heb net trouwens even op de site van Salland gekeken en daar staat dat: de P5Q Pro niet of niet langer leverbaar is..
Victor T.
Newbie

Berichtdoor jim423 op ma feb 15, 2010 8:16 pm

Idd install.bat wil niet werken op x64..
http://www.memtest.org/#downiso

Deze misschien,

Download - Pre-Compiled Bootable ISO (.zip)

Dan de iso die in .zip zit even branden op een CD, bijv met Nero of een ander brandprogramma.

Moederbord wanneer stuk gaat gewoon terug naar Asus.
jim423
Forum Addict

Berichtdoor Victor T. op ma feb 22, 2010 1:16 pm

Ik breng mijn computer vandaag langs bij Salland en hopelijk kunnen zij het probleem verhelpen. Het is mij tot nu toe niet gelukt en ik heb ook niet uit kunnen vinden waar het precies zit :(

Nja, ik hoop er het beste van :)

Jim423, heel erg bedankt voor je hulp en alles :wink:

En een fijne dag toegewenst aan iedereen die dit leest :mrgreen:

Met Vriendelijke Groet,

Victor
Victor T.
Newbie

Berichtdoor jim423 op ma feb 22, 2010 6:27 pm

Geen probleem ;)
Succes met het oplossen, ik denk dat Salland het wel kan vinden.
jim423
Forum Addict

Keer terug naar Besturingssystemen